Verhalen
Persoonlijke ervaringsverhalen van mensen die transitioneerden, twijfelden of detransitioneerden.
| Datum | Verhaal |
|---|---|
| "De transitie vergrootte wat ik als fout in mezelf zag — het maakte het niet beter" Grace werd misbruikt als kind. Op haar 12e voelde ze onbehagen in haar lichaam. Ze absorbeerde de boodschap: als je niet transitioneert, ga je dood. Niemand vroeg haar naar haar depressie, trauma of seksuele geaardheid. Op haar afstuderen had ze al testosteron en geen borsten meer. | |
| "Ik heb aan de schepping van God laten sleutelen" — Gundolf, Zandvoort: 35 jaar als vrouw, daarna spijt en doop als man Gundolf uit Zandvoort transitioneerde op zijn 30e naar vrouw na nare jeugdervaringen. 35 jaar lang leefde hij als Cecilia. Op zijn 65e hoorde hij naar eigen zeggen de woorden "kom terug naar huis" en besloot terug te keren naar zijn man-zijn. Vanwege zijn multiple sclerose en rolstoel werd hij gedoopt in een jacuzzi in wijkcentrum Pluspunt. Zijn boodschap aan anderen: "U verminkt uw lichaam en dat is voor altijd." | |
| "Ik werd niet geboren als een man in een vrouwenlichaam. Ik was een beschadigd meisje dat aansloot bij een groep die haar vertelde dat haar pijn een identiteit was." — Helena Kerschner Helena Kerschner identificeerde zich via online communities als non-binair en later als transmasculien. Na detransitie schrijft ze over hoe beschadigde jongeren via sociale media worden overtuigd dat hun pijn een genderidentiteit is. Ze werkt samen met ROGD-onderzoeker Lisa Littman. | |
| "Op Tumblr leerde ik: als je je lichaam haat, ben je waarschijnlijk trans" Helena worstelde als tiener met depressie, eetstoornissen en zelfbeschadiging. Op Tumblr leerde ze dat ze waarschijnlijk trans was. Op 18 liep ze bij Planned Parenthood binnen en verliet het met testosterone. "Ik dacht: als ik een jongen ben, komt mijn zelfvertrouwen vanzelf." | |
| "De meest typische transvrouw" — acht jaar later gedetransitioneerd Ian's artsen beoordeelden hem als de minst risicovolle kandidaat voor transitie. Acht jaar later was de beloofde vervulling er niet. Toen zijn situatie verslechterde, boden dezelfde artsen die zijn transitie hadden goedgekeurd plotseling therapie aan. | |
| "Binnen één gesprek na mijn ziekenhuisopname werd ik doorverwezen voor hormonen." — Isabelle Ayala klaagt als eerste detransitioner de American Academy of Pediatrics aan Isabelle belandde op haar 14e in het ziekenhuis na suïcidale gedachten. Na één gesprek werd ze doorverwezen voor hormoonbehandeling. Ze leed aan vaginale atrofie, overmatige beharing, botproblemen en auto-immuunziekte. Ze detransitioneerde en klaagt als eerste detransitioner ooit de American Academy of Pediatrics aan. | |
| "Ik kreeg precies wat ik wilde — en werd diep depressief." Issy had als kind klinische depressie en zelfhaat. Op haar 19e begon ze de medische transitie. Ze kreeg haar baard, haar diepe stem en haar hysterectomie. Maar in plaats van verlichting: zware depressie. "Hoe ik ook kijk, wat ik ook doe, ik zal nooit een man zijn. Ik ben altijd een vrouw." | |
| "Ik dacht dat ik trans kinderen redde. Maar ik zag hoe ze werden beschadigd." — Jamie Reed, VS: insider die een genderkliniek aan de kaak stelde Jamie Reed werkte vier jaar als casemanager bij het Washington University Transgender Center in St. Louis. In 2023 publiceerde ze haar ervaringen in The Free Press en legde een beeedigde verklaring af bij de Missouri Attorney General. Ze beschreef hoe kinderen met autisme, trauma en psychoses in korte tijd op hormonen werden gezet zonder adequate evaluatie. | |
| Ik was niet transgender - ik was homo Ik begon te transitioneren omdat ik dacht dat ik een vrouw was. Later begreep ik dat ik een homo was die niet van zichzelf mocht houden. Mijn verhaal. | |
| "Ik werd gesteriliseerd voor mijn dertigste en niemand had mij ooit gevraagd of ik kinderen wilde." — Jay Langadinos klaagt Australische psychiater aan Jay transiteerde van haar 19e tot 22e — mastectomie, hysterectomie, eierstokken verwijderd. Haar autisme en sociale fobie bleven onopgemerkt. In 2016 detransitioneerde ze. Nu klaagt ze psychiater dr. Patrick Toohey aan bij de NSW Supreme Court. | |
| "Puberteitsremmers stopten mijn seksuele ontwikkeling — dat is een schending van mensenrechten" Jet vond het concept van transgenderheid op haar 14e via het internet. Ze ging naar een genderkliniek op haar 15e en begon op haar 16e met puberteitsremmers en hormonen. Op haar 18e had ze een mastectomie. "De remmers stopten mijn seksuele ontwikkeling. Ik had nooit een verliefdheid gevoeld voordat ik ze begon te nemen." | |
| "Ze verzonnen diagnoses om me te behandelen" — oestrogeen op 13-jarige leeftijd Jonni had geen hormonale problemen op zijn 13e. Zijn arts verzon een diagnose. Na acht jaar oestrogeen, puberteitsremmers en verzonnen medische redenen, urineert hij op een dag bloed. Pas op 22 vertelde een nieuwe arts hem dat stoppen ook een optie was. |